Meer rendement uit ontwikkeling

Talenten herinneren

"Your talent determines what you can do. Your motivation determines how much you are willing to do. Your attitude determines how well you do it.” 

Lou Holtz

zwartwit jongenmetgitaar 350x200

Naarmate je ouder wordt, lijkt het lastiger om je te herinneren wat je talenten zijn. Nu ben ik zelf de vijftig gepasseerd, dus deze observatie is wellicht niet op iedereen evenzeer van toepassing ;-), het lijkt namelijk voor nu opgroeiende generaties vanzelfsprekend te zijn om goed te weten wat je kwaliteiten en talenten zijn.

Maar goed, terug naar mijn referentiekader: ik kom regelmatig mensen tegen in mijn werk, die het moeilijk vinden aan te geven wat hun kwaliteiten zijn. En dat blijkt vooral lastig wanneer je na '20 jaar trouwe dienst' bij een reorganisatie te horen krijgt dat je geen deel gaat uitmaken van de nieuwe organisatie. Of, misschien nog erger, dat je opnieuw moet solliciteren om je geschiktheid voor de 'doorontwikkelde' organisatie aan te tonen. 

In beide gevallen leidt dit bij veel mensen tot het vrijwillig of gedwongen afstoffen van sollicitatie-vaardigheden. En daaronder valt natuurlijk: 'hoe kom ik zo goed mogelijk voor de dag in een sollicitatiegesprek'. En dan denk ik meteen aan een oefening die ik jaren geleden tegenkwam over het ontwikkelen van je essentiele kwaliteiten (volgens mij van Ietje Lindermann). De oefening helpt je in vijf stappen naar het meer bewust zijn van en inzetten van jouw essentiele kwaliteiten. Kwaliteiten die je in de loop der jaren wellicht hebt laten verwijnen naar de achtergrond omdat je dacht dat er andere dingen van jou verwacht werden.

Stap 1 gaat over herinneren. Herinneren bij welke activiteiten, situaties, context je helemaal in je element bent. En meestal merk je dat doordat je in dat soort gevallen de tijd vergeet. Stap 2 gaat over herwaarderen. Herwaarderen dat deze kwaliteit bij jou hoort en dat je hem wilt inzetten in je dagelijks leven. Stap 3 gaat over experimenteren. Experimenteren door anderen die kwaliteit bij jou te laten zien en door te ervaren hoe goed je het doet en hoe het jou goed doet. Stap 4 gaat over committeren. Maak je bewust de keuze om 'oud' gedrag los te laten en te gaan staan voor wie je bent en wat je te bieden hebt? Stap 5 tenslotte gaat over verankeren. Zorg ervoor dat het inzetten van jouw kwaliteit zodanig verankerd raakt in jouw leven en jouw gewoontes dat ze nooit meer naar de achtergrond kan verdwijnen.

De reden dat deze oefening al die jaren is blijven hangen, is vanwege een uitspraak van een andere held van mij (David Whyte, dichter en managementgoeroe). Hij stelt dat wij als kind laten zien wat wij in ons hebben om te worden. Oftewel, als je kinderen tot een jaar of 8 zou observeren, zou je hen in hun eigen tijd en ruimte die dingen zien doen waarin hun essentiele talent tot uitdrukking komt. Sinds ik die uitspraak las, heb ik koortsachtig in mijn herinneringen gezocht, maar helaas. Dus kijk ik maar naar mijn kinderen en leg vast wat ik hen zie doen - wellicht scheelt hen dat later heel veel denkwerk!

Please publish modules in offcanvas position.