Meer rendement uit ontwikkeling

Lees post

Over 'rendement' en 'leren'.

"Goodness is the only investment that never fails."
Henry David Thoreau

notitieblok 350x200

In de jaren dat ik bezig ben met mensen en met leren, ben ik regelmatig in de discussie beland die gaat over het rendement van trainingen. Meestal was dat met een opdrachtgever die zich moest (of wilde) kunnen verantwoorden voor de bedragen die aan training en ontwikkeling werden besteed. En meestal raakten we dan verzeild in een gesprek over evaluatie. En wat je wel en niet kunt evalueren als het gaat om training.

Het model van Kirkpatrick met de vier niveaus van evaluatie is vaak de revue gepasseerd: 1) Was de training leuk, nuttig, aangenaam? 2) Heb ik door middel van de training mijn leerdoelen gehaald? 3) Kan ik door de training iets/iets anders in de praktijk? 4) (Hoe) Draagt mijn toegenomen kennis en/of kunde bij aan betere resultaten voor mijn organisatie?

Bij de meeste programma's die ik begeleidde, bleef de evaluatie op niveau 1 steken. En voor ons trainers/adviseurs is dat eigenlijk best prettig, want op dat niveau kun je het relatief makkelijk 'goed' doen. En toch blijft de vraag over rendement me achtervolgen. Niet alleen omdat er iets calvinistisch in mij is blijven hangen, maar ook omdat ik zelf ervaar hoe renderend leren, leren leuk maakt. Gisteren stond ik te kijken langs de shorttrack ijsbaan en daar zag ik het in een notendop: hier levert leren direct iets op - je kunt namelijk 'ineens' pootje over door een bocht, en dat leren daagt uit tot spelen, tot uitproberen, wat weer leidt tot leren.

 Short Track Speed Skating 1024x594

Mijn uitdaging is die vorm van leren vast te houden, ook in het formele en informele leren in organisaties. En te vertalen in leerinterventies en leertoepassingen die leren weer leuk maken. In mijn volgende blog meer hierover.

Please publish modules in offcanvas position.